تبلیغات
امام علی علیه السلام
| عمومی ,

 

كتاب: دایرة المعارف تشیع، ج ۶، ص ۱۸۷

حدیث كساء از احادیث مشهور بین خاصه و عامه كه در كتب فریقین به طرق و اسانید مختلف بیان شده است و مبدأ اصطلاحاتى همچون اصحاب كساء، آل عباء پنج تن آل عبا و... گردیده است. اصل حدیث ـ به مقدار مسلم و مورد اتفاق در تمامى آثار شیعه و سنى ـ چنین است كه روزى پیامبر اكرم و حضرت امیر و فاطمه زهرا و حسن و حسین علیهم السلام در منزل حضرت فاطمه یا ام سلمه گرد هم آمدند، پیامبر بالاپوشى بر سر خود و آن چهار تن دیگر افكند، و در آن حال چنین دعا كرد: «خدایا اینان اهل بیت و ویژگان منند، پس هر پلیدى را از ایشان بزداى و آنان را (از هر عیب و گناه) پاك و مطهر بدار» پس از آن جبرئیل فرود آمد، و آیه تطهیر: «انما یرید الله لیذهب عنكم الرجس اهل البیت و یطهركم تطهیرا» (احزاب، 33) را فرود آورد. قسمت‏هایى از متون این حدیث شریف كه در كتب معتبره و صحاح و تفاسیر عامه روایت شده، در مقاله اهل بیت دائرة المعارف تشیع (2/605ـ 607) بیان شده است،

و خلاصه آنها بنا به تحقیق استاد سید مرتضى عسكرى چنین است: «روزى پیامبر اكرم (ص) در حجره ام سلمه ـ یكى از همسران با فضیلت رسول خدا (ص) ـ حضور داشت، چون رحمت خاص الهى را در حال فرود آمدن دید: فرمود: فرا خوانید، فراخوانید. گفتند: چه كسى را اى رسول خدا؟ فرمود : اهل بیت مرا، على و فاطمه و حسن و حسین را. و چون ایشان اطراف پیامبر جمع شدند. بالاپوشى از موى سیاه كه نقش جهاز شتر بر آن بود (مرط مرحل) بر خود و ایشان افكند سپس گفت: «اللهم هؤلاء آلى فصل على محمد و آل محمد» پس خداوند آیه تطهیر را نازل فرمود (حدیث الكساء عند اهل السنه) .

بین شیعه امامیه متن خاصى از حدیث كساء به روایت از حضرت زهرا (ع) منقول است كه در مجالس و محافل به قصد تبرك و توسل براى قضاى حاجات و رفع مشكلات و شفاى بیماران و دفع ناملایمات خوانده مى‏شود و آثار شگفتى از آن به تجربه رسیده است، خلاصه آن متن بدین ترتیب است كه: «رسول اكرم به دیدار دخترش فاطمه (س) آمد، بالاپوشى خواست و به روى خود افكند، امام حسن و امام حسین و امیرمؤمنان علیهم السلام یكى پس از دیگرى از در وارد شده، عطر مخصوص رسول خداى را استشمام نموده، به سویش دویده، رخصت طلبیده، در زیر آن بالاپوش قرار گرفتند، آن گاه حضرت فاطمه نیز به آن جمع پیوست، و پیامبر براى آنان دعا كرد، پیك وحى فرود آمد، و آیه تطهیر را آورد، و از سوى خداوند تأكید نمود كه خداوند جهان و هر چه در آن است را به طفیل وجود این خمسه طیبه آفریده است» .

گروهى از دانشمندان شیعه رساله‏هاى مستقلى درباره اسناد حدیث كساء و اثبات اعتبار آن پرداخته‏اند كه از جمله آنهاست: 1) سند حدیث كساء، از آیة الله مرعشى نجفى، چاپ 1356 ق؛ 2) آیة التطهیر فى الخمسة اهل الكساء، از محیى الدین موسوى غریفى، چاپ 1377 ق؛ 3) حدیث الكساء عند اهل السنة، از سید مرتضى عسكرى، چاپ اول 1395 ق، و چاپ دوم با افزودن منابع شیعى، 1402 ق؛ 4) سند حدیث شریف كساء، از على اكبر مهدى‏پور، چاپ 1410 ق. همچنین شرحهایى بر متن معروف حدیث كساء نوشته شده كه از آن جمله است: 1) التحفة الكسائیة، از شیخ بافقى یزدى (م 1310 ق) ؛ 2) كشف الغطاء عن حدیث الكساء، از شیخ على آل عبدالغفار كشمیرى (م 1345 ق) . و نیز دهها تن از شعراى نامدار عرب و فارس و ترك و لر و اردو، حدیث كساء را به نظم درآورده‏اند.

منابع: سند حدیث شریف كساء، اكثر صفحات، مجله الهادى، سال پنجم شماره چهارم؛ فضائل الخمسة من الصحاح الستة، 1/214؛ مسند، احمد بن حنبل، 2/ .292


نوشته شده توسط سید روح الله نوربخش در شنبه 4 فروردین 1386 و ساعت 07:03 ق.ظ
نوشته های پیشین
+ + + + + + + کلامی از علی علیه السلام+ + پیام تسلیت + حدیث هفته ـ۲+ + زندگینامه+ + +

صفحات: